Alla inlägg den 22 november 2009

Av Annika - 22 november 2009 18:00

Det gör att man faktiskt har ett mått på hur långt man kommit och hur långt man strävar. Men framför allt blir det ett bevis för hur realistisk man är i sin bedömning över hur lång tid vissa saker tar.


Klev upp vid 9 idag. Tog det über-lungt (som Leia skulle säga) och vid 11 hade jag fått upp Leia och vi gav oss av till K-rauta för att införskaffa de småsaker som saknades. Fröken behövde dessutom shoppa lite kläder, så det gjorde vi efteråt.


 

Så här såg det ut när alla manchetter var på plats.


Väl hemma vid ett så krälade jag återigen ner i källaren. Tog mig an resten av rörgenomföringarna. Helt plötsligt slogs vi av att vi faktiskt skulle ha ett tilluftsdon till det ventillerade golvet oxå! Förbannad tur att vi kom på det nu, annars hade det kunnat bli en del tandagnissel senare. Nåväl, när allt småpill var gjort så började jag lägga tätskikt. Tungt som *"¤%¤&#%/"#"! är det att rolla gummimassa på stora ytor. Men jag är klar!


 

Helt galen färg!


Behöver jag säga att det blir pizza till middag och jag är helt övertygad om att jag kommer att ha århundradets träningsvärk imorgon?


//Annika


Av Annika - 22 november 2009 09:58

Efter primeningen igår så åkte jag och Leia till stan. Vi jagade runt i hundtillbehörsbutiker i jakt på en hundbur till Roomstern. I femte butiken - Zoo Kompaniet ända ute i Gamlestan - fick vi till slut napp. En Atlas Car 100 testades och den gick in som om den var gjord till bilen. Perfekt höjd på inlastningskanten och det blir inte många millimeter över på var sida. Inget kanande fram och tillbaka. Sedan åkte vi till kafé Vallgatan och fikade. Hemma igen vid fem. Jag krälade ner i badrummet direkt.


 

Nu torkar primern.


Brunnsmanchetterna sattes på plats och skars ut med purus-kniven. Efter en hel del stånkande var även klämringarna på plats. Jäklar vilket tryck det var i dem!


Brunnsmanchett och klämring på plats


Rörgenomföringen för handfatet var inga problem, men för toaletten och vattenrören gick det inte lika bra. Jag behöver självhäftande manchetter, det är så knivigt att komma åt så jag gav upp. Hörnen fick förstärkningar och alla skarvar förstärktes med remsor och tätskikt - varje skivskarv och vägg mot golv. Totalt 50 meter. Först ett lager tätskikt, sedan remsan och efter det ytterligare ett lager tätskikt så att remsan verkligen är genomvätt. Duschplatsen förseddes med duk mot väggen. Först ett flödigt lager tätskikt, upp med duken - laserpasset kom till användning igen - och med en gummispackel ströks duken mot väggen och alla lyftbubblor pressades ur. Kanterna pressades fast ordentligt och så rollade jag tätsikt över skarven för säkerhets skull. Halv elva på kvällen var jag klar, med en kort paus för middag.


Idag har jag ont i kroppen.


Jag skall strax ge mig iväg och införskaffa självhäftande manchetter åt toa och vattenrör. Sedan ger jag mig på att applicera första lagret tätskikt över hela ytan. Mer hinner jag nog inte idag. Det skall ju torka emellan. Nästa skikt får jag ta i veckan. Huvudsaken är att jag får börja kakla nästa helg. Vill ha dusch och tvättmaskin på plats!


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards