Direktlänk till inlägg 26 maj 2013

Medan jag haft näsan i böckerna

Av Annika - 26 maj 2013 20:47

Så har Anna idag grävt om en rabatt. Nämligen rabatten vid altanen. Rabatten har varit kantad med byggtimmer som med åren blivit i väldigt dåligt skick. Det ihop med faktumet att rabatten blivit flitigt nyttjad av hanhundarna tom urinoar - till vår stora irritation - så började funderingarna över att ta bort den. Men trots allt så fungerar den som dränering för vattnet som kommer längs berghällen. Så då beslutade vi att den skulle minimeras, men trots allt behållas. Den har därför blivit ca 70 cm mindre på djupet och timret har istället bytts ut mot sten. Sten som vi hittat lite här och var i trädgården. Vi får anta att de varit delar av en mur någonstans tidigare, då vissa av dem har gammal murbruk kvar. Men vi jobbar efter devisen att återanvända så långt det är möjligt och de passade perfekt som rabattkant.


En av nackdelarna med att börja riva upp och ändra är att det allt som oftast dyker upp nya brister på vägen. Liksom den här gången. Planteringsbänken har inte varit ordentligt avgränsad ifrån altanen så liggaren närmast har murknat och behöver bytas ut. Vi har redan tittat på att byta den yttersta raden altanvirke så vi byter liggaren samtidigt som vi byter den och bygger pergolan över altanen. Förhoppningen är att vi skall få det gjort under sommaren om tiden och ekonomin räcker till.


Ytan framför rabatten har vi nu sått gräs på och tanken är att den sista trall-raden vid altanen oxå skall ersättas med gräs. Närmast altanen blir det en rad med marksten för att förhindra mer rötskada på altanträt och för att underlätta gräsklippningen. Det gör vi dock först när det nu sådda ytan tagit sig. Allt för att slippa få leva i en jordhög även inomhus.


Redan nu har en känsla av rymd infunnit sig. Altanen känns mer öppen och rymlig ut mot gräsmattan. När vi sedan bygger pergolan kommer altanen förmodligen kännas mer som ett rum i trädgården. Det kommer att bli perfekt.


//Annika



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards