Direktlänk till inlägg 17 januari 2013

El Gouna

Av Annika - 17 januari 2013 08:02

När jag fyllde 40 fick jag resecheckar i födelsedagspresent. Så här ett år senare har vi äntligen fått möjlighet att nyttja dem. Jag fick samtidigt möjlighet att besanna en resdröm jag länge haft - nämligen att besöka Egypten.

Resan bokades och den 7/1 lyfte vi från Landvetter med siktet inställt på en vecka i El Gouna. El Gouna är en stad som är belägen drygt två mil norr om Hurghada. Trots det korta avståndet så skiljer sig livet i El Gouna en hel del ifrån livet i Hurghada. Orsaken ligger en hel del i El Gounas historia. Historian om El Gouna startade för 22 år sedan... Då fanns det bara sand där. Men en rik knös hade behov av att lägga till med sin stora yacht i närheten av Hurghada. Hans båt var tyvärr för stor för att kunna segla in i Hurghada... Så han bestämde sig för att bygga en egen hamn. Så börjar historien om El Gouna. Därefter byggde han hus. Flera stycken. Han bjöd in vänner och bekanta och alla blev förtjusta i platsen. Så han sålde husen till sina vänner och skänkte sitt eget till sin far. Vännerna behövde oxå båtplatser och därmed växte staden. När all var klart så var plötsligt marinan för liten för knösens egna båt. Så han byggde en ny marina. Abu Tig Marina. Där bodde vi. På ett hotell som blev klart 2010 och som heter Fanadir. Yachterna stod på rad utanför Fanadir och systerhotellet Mosaique.

Så här såg det ut precis när man klev ut ur hotellet.

Utsikten från vårt rum.

I El Gouna finns idag drygt 20 hotell. Massor av butiker och restauranter. Vi valde att inte ta All Inclusive på vårt hotell, vilket vi förstått är väldigt vanligt att man tar med när man reser till Egypten. Efter att ha pratat med olika människor om just Hurghada så har jag en viss förståelse till varför man väljer det. Dock är inte det ett sätt jag trivs med att resa. Jag vill kliva ur bekvämlighetszonen. Jag tror att det utvecklar mig som människa. Istället åt vi frukost på hotellet varje morgon och middag ute. Hotellets frukostbuffé var fantastisk. Allt från youghurt och färsk frukt, via croissanter med choklad och nybakat bröd till varma frukosträtter som pannkakor och omeletter med sour cream.

Staden är väldigt populär att vinterförvara sin båt i. Hit kommer välbergade engelsmän, tyskar, fransoser och italienare på helgerna för att cruisa med sin båt som ligger i marinan. Handeln är inte lika hysterisk här som i övriga Egypten. Du blir inte sliten i trasor och butiksinnehavarna har lärt sig att ta ett nej. Men man behöver lära sig lite om de egyptiska sederna. Att kliva in i en butik, att berömma utbudet, att ta det lugnt och dricka en kopp hibiskusté ihop med innehvararen och givetvis ha viss insyn i prutningens konst. Om man efteråt inser att man betalat för mycket för en vara så får man se det som en läropeng. Allt handlar inte om att göra det bästa klippet. Det handlar om att uppskatta det du köper.

Croissant med choklad, mangoyoughurt, färsk melon och citron,hibiskussaft och kaffe med varm mjölk.

På dagarna var vi ute på olika äventyr och på kvällarna åt vi i El Gouna. Från fantastisk fondue och pasta/pizza, till traditionellt egyptiskt. Vi har även varit på vinprovning! Tro det eller ej, men det finns en hängiven kvinna ifrån Libanon som heter Raina och som odlar vindruvor i öknen, vilka sedan förädlas till vin i hennes fabrik i El Gouna. Det var en fantastisk historia - en framgångssaga - som förtäljer att med tro och övertygelse kan man komma långt. De har även tagit fram ett mousserande vitt som verkligen tilltalade vår skandinaviska gom. Hennes mål var att ta fram ett drickbart egyptiskt vin för hotellen. Det målet uppnådde hon med Sheherazade. Därefter höjdes ribban och idag ingår ytterligare två viner i utbudet. Med Jardin de Nil har de även erhållit diverse priser av erkända vinföreningar. Ett lite kraftigare vin som passar fint till det arabiska kökets smakrika rätter. Samtliga viner finns i vitt, rosé och rött. Jag som inte är någon vän av vitt i vanliga fall fastnade faktiskt för den vita Beausoleilen. I smaken återfanns mandel och marsipan, som för mig var en överraskning i ett vitt vin. Annars var den röda Jardin de Nil en höjdare! Den fick följa med hem till Sverige, för att avnjytas någon kväll till tex älgfärsbiffar eller något annat lite kraftigare.

Från vänster: Jardin Du Nil, Beausoleil och Sheherazade.

En dag var vi på laguntur. En annan var vi ute på ett rev och snorklade. Tittade på papegojfiskar och fick även se delfiner! Det blåste kallt, men havet höll 23 grader.

Turkosblått vatten som var så salt så man kanppt förmådde dyka. Rumpan blev kvar vid vattenytan... :-D

På fredagen åkte vi med en tripp till Luxor för att se gravarna i Konungarnas dal och Karnaktemplet. Det var en upplevelse. Tyvärr fick man inte fotografera i Konungarnas dal, men vi köpte en cd med bilder så jag hoppas jag skall kunna delge en del därifrån ändå. Bilderna från Karnak-teplet är dock fortfarande i kameran så de kommer lite senare.

Lördagen låg vi vid polen och njöt av livet och tillvaron. Anna fick feber på kvällen så det var nog enda kvällen vi höll oss på hotellrummet. Som väl var sändes det en del film på tvn. Dock med arabisk text. :-D Tur man kan engelska. Söndagen ägnade vi åt lite shopping och fika i Downtown. Vi köpte kamelhårsschalar till oss själva och vin och parfymer i present till våra hundvakter. Vi köpte även med oss lite kryddor hem - en fantastisk mynta och en stor påse med hibiskusblommor till té.

En caffe latte på en uteservering där våra kamelharsschalar kom väl till pass på grund av den något svala dagen.

Vädret bjuder inte på någon överdriven värme så här i januari. I öknen är nätterna svinkalla och det är inte ovanligt med minusgrader. Men solen är framme och det räcker långt för att tina en frusen nordbo. Så vill man ha rejält med värme så skall man åka i april - som för övrigt är en väldigt populär semestermånad i Egypten. Vi kommer definitivt att återvända. Hos Anna har fötts en dröm om dyk-certifikat. En dröm jag närt i flera år nu. Är du kite-surfare skall du definitivt åka hit och särskilt till El Gouna. Vindarna är fantastiska för surfning och det fanns inte en dag där man inte kunde se kite-segel på himlen.

//Annika

anki hult

17 januari 2013 18:56

Så härligt det låter och så GLAD jag är för att ni fått uppleva detta! Ser fram emot fler bilder. lite lockande är det allt :-)