Direktlänk till inlägg 19 november 2012

Fiskuppfödning

Av Annika - 19 november 2012 22:43

I helgen gjjorde vi lite vinterröjning i trädgården. Jag har flyttat rishögen från framsidan till gräsmattan    och ena komposthögen har hamnat i avsedd kompost och jag passade på att räffsa löv. Lyckades givetvis knäcka skaftet till den nya räffsan dessutom. Jag har planterat julrosen (önskar mig fler - många fler) och alunroten. Satt lökar: violtulpaner på framsidan, och två olika sorter allium i den nyanlagda slänten. Fantiserat om en ny altan längs med huset.


Anna röjde uterummet, skurade utemöbler och städade i uterummet och på altanen.


När jag bar skräp till komposten så noterade jag en krusning på vattenytan i den gamla dammen. Vi har inte hunnit sätta igen den än. Vid en närmare koll så visade det sig att det simmar omkring guldfiskar i den!!    Hur h-vete gick det till?? Tja, sannolikheten är stor att guldfiskarna hunnit lägga ägg innan de flyttade till den stora dammen och att äggen i och med de vuxna fiskarnas flytt fått utvecklas i lugn och ro. De har förmodligen haft gott om mat i och med det stillastående vattnet. 6 småfirrar lyftes ur den lilla dammen - två svarta och två vita med röda tecken - och flyttades över till den stora. Det var ju liksom ingen idé att skola in dem för övervintring inomhus. Vi har ju redan sju i akvariet som är flyttklara till våren. Vi får väl se hur många av de små som klarar vintern och de stora fiskarna.


Det festliga är ju att fiskarna verkar trivas. Som fisken... Annars hade de väl inte förökat sig i den omfattningen antar jag.


//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards