Alla inlägg den 10 oktober 2012

Av Annika - 10 oktober 2012 22:39

Då har eldningssäsongen börjat igen. De senaste veckorna har vi kört luftvärmepumpen på nätterna och ett par kvällar har vi eldat med ved, men jag får min vana trogen, det för varmt på det sättet. Så för ett par dagar sedan fyllde jag pelletskorgen som omväxling. Jag kommer inte ifrån att det blir en behagligare värme i kaminen på det viset. Sedan får alla experterna vad de vill. Pellets is da sheet.

Igår kväll hade vi dock glömt slå på luftvärmepumpen (läs: JAG hade glömt) och det var alltför svalt när jag klev upp. Så jag fyllde korgen och tände i kaminen. Ljuv värme spred sig och tillvaron var återigen behaglig. Ikväll var det lite kallt om fötterna i vardagsrummet medan vi njöt av kvällsteet och Annas chokladmousse med varma hallon. Så jag skulle till att tända i kaminen igen. Blev en smula förbryllad då kaminen faktiskt kändes lite varm. Frågade Anna om hon hade eldat umder dagen, men fick ett nekande svar. Öppnade kaminen och då glödde det en smula i botten på korgen! Snacka om lång brinntid och att optimera energin. Skrapade mer glödresterna och fyllde pelletskorgen på nytt för att öka trivseln i tillvaron. Så nu brinner det sakta i kaminen igen. Ikväll har jag dock kommit ihåg att slå på luftvärmepumpen så att värmen får bästa tänkbara förutsättningar för att sprida sig i hela huset.

Nu skall jag krypa i säng och hoppas jag slipper kliva upp i ett iskallt hus imorgon bitti. Frosten är här.

//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards