Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Annika - 21 oktober 2012 22:26

När källarvåningen revs ut och byggdes upp på nytt investerade jag en hel del kronor i ett mekaniskt frånluftventilerat golv ifrån OptiVent. Exet la in det, men på grund diverse omständigheter så hann han varken testa eller koppla in det. Eftersom instruktionerna försvann med hans flytt så har styrenheten och fläkt legat och väntat på bättre tider. De bättre tiderna inträdde i torsdags kväll, när min kära svärfar klev in genom dörren och förklarade hur jag lämpligen skulle göra för att driftsätta det. 


Så idag - efter ett besök på K-rauta för införskaffande av ventillationsrör i olika varianter - har jag då lyckats dra igång det! Dock hade jag inte klarat av att genomföra det utan Tommys - den ovärderliga grannens - eminenta lager av diverse verktyg. För man skall ju inte tro att man gör sådant här utan att möta på hinder:


  1. Hålsåg i stl 105 mm. Det är inget man använder titt som tätt.
  2. Betongborr med längd över 30 cm. Normala människor borrar ett hål i väggen, inte IGENOM väggen.
  3. Tigersåg med metallblad. För det är klart att man mäter på armering MITT i ventillationshålet. Givetvis dubbelt.

Men efter ett lite svett och svordomar så var hålet på plats och ventilationsrören ihopsatta och styrboxen inkopplad och nu har vi plötsligt fungerande ventilation på bottenvåningen. Jag ser fram emot ett behagligare inomhusklimat och en bättre värmefördelning. 


 

Så här ser fläkten ut utifrån. Kommer knappt att synas när fasaden byter färg till gråvitt och blommorna kommer upp till våren.


Behöver jag säga att jag är nöjd? Trots att armarna känns som spaghetti efter allt knackande och borrande och sågande. 


//Annika

Av Annika - 21 oktober 2012 10:47

Efter 20 timmars drifttid har jag kollat vagnen igen. Det var 10 timmar sedan sist. 0.95 liter var det i behållaren. Totalt blir det 2.15 liter hittills.

Skall tilläggas att alla textilier - dynor, täcken, mattor ligger kvar i vagnen. Vi har inte plats att torka dem inomhus utan de får fortsätta åka med på resan ihop.

//Annika

Av Annika - 21 oktober 2012 00:51

Avfuktaren har gått i husvagnen i 10 timmar. Behållaren innehöll 1,2 liter vatten när jag kollade. Tömde och mätte. Tänkte det kunde vara bra att ha lite koll. Har ju ingen aning om vad som är normalt o hur det kommer att fortskrida. Dokumentation kommer man långt på.

Har förresten börjat skapa en moodboard på Pinterest. Vi har suttit och suckat över grejer vi gillar ikväll. Lägger ut den så snart den börjat ge oss en bild av vad vi vill ha.

//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards