Direktlänk till inlägg 12 oktober 2014

Växthuset städat och...

Av Annika - 12 oktober 2014 17:13

Idag har vi haft ytterligare en trädgårdsdag med förberedelser inför vintern. Givetvis blev det i vanlig ordning så att man flyttade på ett antal plantor... Det gör att dammen nu äntligen har börjat anta den struktur man vill se. Heuceran från entrén har fått flytta upp, ormbunkarna är uppgrävda och daggkåpa planterad. Det kommer förhoppningsvis skapa liv och variation kring dammen. Jag har även tagit upp en av tuvorna med akleja från entrén. Den skall få bo på solplatån istället.

Jag har länge funderat även över att flytta magnolian men inte riktigt varit säker på vart och hur det skulle bli. Den är nu flyttad och förhoppningsvis kommer den att bidra till skugga över dammen. Den har fått sig en plantering intill och skall ramas in av stenar i samma stil som dammen har. Rosenplister skall få titta fram här och där mellan stenarna och ytan under magnolian skall täckas med dekorsten. Grässvålen jag tog bort för att få plats med magnolian har flyttats och förhoppningsvis tar den sig framför altanen. Grässådden där har inte lyckats. Inget konstigt i sig - hundarna springer ju där hela tiden.

Anna har ägnat dagen åt att vinterstäda växthuset. Där finns ett par rutor som måste bytas ut och trädet som tagit sig intill måste tas ner. Det har börjat skjuta växthuset ur sin plats. Nala, Yzma o Lilo har roat sig med att gräva upp en gammal planteringsbänk. Filterpåfyllning och backspolning får vi roa oss med en annan dag. Det är inte långt kvar innan det börjar bli dags att vintertäcka hortensior. Hängrännorna behöver rensas. Att ha hus är ett ständigt pysslande.

//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards