Alla inlägg den 4 februari 2012

Av Annika - 4 februari 2012 17:09

Frostvakten fungerar och pumpen är igång.    Så förhoppningsvis har vi tryck i vattnet snart igen. Nu återstår lite bevakning på att allt fungerar som det skall.


Nu kan jag sätta mig vid brasan med mina trädgårdsböcker igen.


//Annika

Av Annika - 4 februari 2012 16:20

...fruset vatten! Jag mitt spån pluggade i frostvakten för sent. Dessutom satt inte sladden i jordfelsbrytaren. *blondie* Så nu har jag släpat ut kupévärmaren i pumplådan igen och låtit den gå en stund, fått ordning på frostvakten så förhoppningsvis fungerar den nu och håller temperaturen i lådan så att isproppen tinar. Jag hoppas bara inget hunnit ta skada. Såg precis var den sitter, för tydligen läcker slangklämman där... det var en jättefin is-stalagmit under.    Har tejpat skarven för säkerhets skull och dragit ur kupévärmaren så man inte får sig en kyss om det skulle läcka vid kontroll. Pumpen har jag oxå stängt av för säkerhets skull. Inte för att den gjorde någon som helst ansats till att starta, men man vet aldrig. Nu väntar vi en timme eller så innan vi provar.


Jag hoppas svärfar kan något om detta när de kommer i sommar och hälsar på. Känns som att jag gör åtgärder på måfå just nu.


Kan erkänna att resor, spa, tatueringar och annat kul är väldigt avlägset just nu. En elektriker och en rörmokare ligger i topp på önskelistan. Någon som är sugen på att köpa mina resecheckar?


//Annika

Av Annika - 4 februari 2012 14:04

-11 grader ute och jag har plockat fram såbrätten och satt årets första fröer. Hittade några sorter chilli i mina gömmor, så vi vår väl se vad det blir av dem: Aji Blanco Cristal, Sweet Banana och Cayenne. Funderar över att beställa hem fröer till Blue Christmas oxå. De har så häftig färg och är roliga att ge bort i present.


I övrigt har planeringen för kryddträdgården så smått startat. Letar litteratur just nu och kikar igenom det jag har. Hittade boken "Doftande växter" när jag letade efter "Annas örtagård". Den sistnämnda tycks inte finnas någonstans så jag tror att någon fått med sig den. Surt. Lånade hem "Örtaboken" från biblioteket. Den är rätt rolig för där finns olika användningsområden med konkret presenterade ihop med recept.


Hittills är jag i alla fall inne på:

Basilika - kan man inte leva utan.

Timjan

Rosmarin - en av favoriterna

Mynta - i flera sorter: pepparmynta, themynta och marockansk mynta. Mojitos here we come!

Oregano - kan man inte heller vara utan.

Salvia

Lavendel - utan tvekan. Funderar på att få till en vit lavendel i år oxå.


Enbär har jag på tomten. Smutronen kommer varje år i mängder, så dem behöver jag inte ens fundera över. Vad mer? Kanske vore det roligt att kunna hämta eget citrongräs...? 


//Annika



Av Annika - 4 februari 2012 12:10

-15.3 grader ute i natt. Har tappat en knapp grad inne på övervåningen under natten. Idag skall jag låta frostvakten i pumprummet vara på. Den satte jag upp i höstas och jag har varit lite feg. Idag skall jag sätta på den så jag kan ha koll på hur den beter sig ett par dagar. Jag har nog blivit i överkant försiktig när det kommer till elinstallationer.


I Övrebyn några mil utanför Luleå hade Ann-Louise och Diezel -40.4 grader vid 8-tiden i morse.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards