Direktlänk till inlägg 3 december 2011

Fishisarna är inne!

Av Annika - 3 december 2011 18:08

Som jag berättat tidigare så var det alltså en spricka i min vattentunna. Jag har en kollega som då erbjöd mig en vattentank. Fick den till och med hemlevererad (vilka underbara människor det finns!). Men idag när tiden äntligen fanns att ta in den så gick den inte in genom dörren! Det saknades 4 cm i dörrbredd. Så jag fick ila iväg och införskaffa en vattentunna på 200 liter. På den skulle det sitta en tappkran. Den var dock inte monterad. Tror ni man äger en borr med den dimensionen? Nä. Tappkranen är fortfarande inte monterad. Den ligger fint bredvid. Tunnan har fått flytta in i bastun - den som ännu inte är klar.


Fiskarna flyttade in med Leia och Ludvigs hjälp. Eller rättare sagt; 5 av fiskarna flyttade in. I hinkar för att de sakta skulle vänjas vid den nya temperaturen. Den 6 fisken gick inte att hitta. Jag tror kidsen tillbringade en timme i ösregn och kyla med att försöka lokalisera den. De tömde ur det mesta av vattnet, men den fanns ingenstans. Så det var bara att konstatera att den förmodligen blivit kattmat eller så. Jag började med att tappa upp ca 40 liter kallt rent vatten i tunnan. Jag hällde i ca 20 liter av dammvattnet. De fem inflyttade fiskarna installerades i tunnan.


I mitt bakhuvud spökade den 6:e fisken. Jag gick upp till dammen och det tog inte mer än en nogrann blick över dammens bottenvatten för att lokalisera den. Den hade gömt sig med hjälp av bottensedementet och tätt intill näckroskorgen låg den och tryckte. Den var snart infångad och fick göra de andra sällskap.


Till våren skall vi gräva ny damm. Vårt experiment som började förra sommaren har vuxit och nästa år tror jag vi är redo för en ordentlig damm. Vintern skall vi ägna åt att planera den och troligen investerar vi i en bättre pumpanläggning nästa år. Större blir dammen helt klart och den skall få flytta ner och ersätta rabatten intill altanen. Målet är att dammen skall bli såpass djup att fiskarna kan övervintra nästa år. Kanske med hjälp av en doppvärmare men det är oxå allt. Vattenfall? Ja, varför inte. Eller kanske kan man få vattnet att rinna längs berghällen ner...


//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards