Direktlänk till inlägg 18 september 2011

Yzmas MH

Av Annika - 18 september 2011 11:09

Lördagen 17/9 MH-beskrevs den lilla häxan. Sammanfattningsvis måste jag säga att jag trodde att hon skulle behöva mer stöd av mig som förare. Där bedrog jag mig. Då hon lever i en flock på 4 hundar och har en stark ledare i form av sin far så har hon aldrig behövt ta en konflikt på egen hand. Kanske är det det som bidrar till beskrivarens reflektion över att hon litar blint på att jag aldrig skulle utsätta henne för fara. Hon blir rädd i flera situationer - vilket är helt normalt - men när hon ser att jag är stadig och går fram så tvekar hon inte på att göra det jag ber henne om. Så det är bara att konstatera att jag har en liten fröken som är synnerligen trevlig mentalt. Även i protokollet.


Moment 1 och 2

Hälsning, samarbete och hantering respektive lek

Här tittar man på hur social, tilgänglig och lätthanterlig hunden är av och mot främmande person. Man triggar även leklust och vill titta på den i början av beskrivningen för att sedan kunna jämföra mot slutet av densamma.


Moment 3

Jaktlust

Här tittar man på hundens benägenhet att förfölja och gripa ett föremål som "flyr" ifrån hunden. Det görs två gånger. Tyvärr har jag bara försök 2 på film. Första försöket var en katastrof då Yzma fick kopplet med en snärt över ryggen när hon skulle släppas och hennes jaktlust är så låg så den händelsen tog överhanden och hon tappade fokus helt på trasan.


Moment 4

Aktivitet

Här tittar man på hundens förmåga att koppla av när inget händer. Yzma är en typisk hund med en 3:a i protokollet. Hon är uppmärksam med enstaka aktivitetshöjningar.


Moment 5

Avståndslek

Här tittar man på hundens vilja att undersöka vad som sker på avstånd ifrån föraren. Om den är villig att på egen hand undersöka, om den vill leka med den främmande figuranten och hur samarbetsvillig den är. Hennes återgång till mig i slutet på momentet tolkar jag som ett behov att "berätta" för mig och visa mig att hon hittat något ganska roligt. Hon bedöms som nyfiken utan agressioner och med en låg leklust i den här situationen. Det beror i hög grad på att Yzma inte gillade figurantens kamptrasa och för att hennes lek ofta omsätts mer i hopp och studs än i kamp. Beskrivaren tittar dock på hur hunden vill gripa i trasan. Man tar inte hänsyn till "pudellek".


Moment 6

Överraskning

Här tittar man på huruvida hunden blir rädd i överraskningsmomentet och hur den hanterar och kommer över den rädslan. Yzma fick lite högre belastning här än vad som är önskvärt då hon i sitt försök att fly blir mer eller mindre kvartvingad då hon flyr in och kraschar i mina ben. Det gör att hon upplever obehaget större än vad hon förmodligen hade gjort om hon fått fly obehindrat. Kan berätta att det gjorde ont på mig, så jag är övertygad om att det gjorde ont på henne. Efter andra passagen har hon dock släppt obehaget helt och bedöms vara utan kvarstående rädslor.


Moment 7

Ljudkänslighet

Här tittar man på hur ljudkänslig hunden är, om den upplever det som obehagligt och hur den hanterar och kommer över det. Det här var lite av ett paradnummer för fröken. Hon hanterar detta helt på egen hand.


Moment 8

Spöken

Här tittar man på hur hunden reagerar på en okänd situation där hunden inte har någotn referens till vad den ställs inför. Man bedömer huruvida hunden tar fram ett hotbeteende och om den visar rädsla inför det som kommer men också hur hunden hanterar situationen när det uppdagas att det inte är något farligt. Yzma är en orädd hund som med några "moff" talar om för spökena att hon har dunderkoll på dem. När hon väl upptäckt att det inte var ngt farligt gå hon vidare och svarar på figurantens kontaktförsök.


Moment 9 och 10

Lek och Skott

Här tittar man på hur hunden tar upp lek i slutet av beskrivningen. Här kan man också se om en hund blivit påverkad genom hela beskrivningen, om den bygger på sig av obehag. Yzma leker lika glatt i slutet som i början. Därefter testar man skottfasthet. Både under lek och vid passivitet. Yzma är helt klart skottfast. Annat är det med fotografen (kameran hoppar högt vid första skottet) och matte (titta på mitt ansiktsintryck inför sista skottet, jag önskar öronen hade lock man kunde stänga)...


//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards