Direktlänk till inlägg 2 oktober 2011

Rallylydnadsdebut

Av Annika - 2 oktober 2011 16:51

I morse kl 08 packade jag in hundarna i bilen - förutom TinTin, han var på kollo hos mummo - och begav mig till Marks BK. Det var första gången jag besökte den klubben och jag är övertygad om att det blir fler besök.


Syftet var att debutera Tarzan i rallylydnad. När jag väl fått banskisserna i näven och rastade Tarzan så undrade jag ett tag om jag verkligen var klok i huvudet. Men vad f-n, provar man inte så får man inte veta. Inte nog med att vi inte tränat rallylydand i någon större omfattning - ni kanske minns att jag berättade att vi varit i Surahammar en vända under semestern. Dit begränsar sig vårt tränande. I övrigt har vi kört några femminutare på gräsmattan här hemma för att träna "tysksvängar". Man kan konstatera så här i efterhand att våra lydnadsgrunder sitter i alla fall ganska bra. Tarzan har ju lydandsmomenten för LK2 inkört, men vissa brister i rutan.


Första starten var vi nr 3 på banan. Matte var toknervös. Mest för att jag undrade om jag skulle klara av att hålla ordning på mig själv. Hunden har en tendens att bli rätt ofokuserad om matte har lite nerver. Jag pinnade på ordentligt och tänkte bara på den skylt vi kom till - ärligt, jag hade hunnit glömma den förra i samma sekund vi utfört momentet. Väl i mål undrade jag om jag hade gjort en siffra rätt. Men det hade jag. Ett felaktigt utfört moment och lite kontaktbrister gjorde ändå att vi fick 81 poäng! För godkänt krävs 70.


Andra starten - efter lunch - var vi nr 5 på den andra banan. Nu kände jag mig mer tillfreds, nerverna var på plats, jag insåg att jag nog löser detta och hunden var välfokuserad. Vi pinnade på, jag var koncentrerad och uppmärksam (noterade till och med att jag gjorde ett fel) och fick applåder när vi gick av plan. När jag väl fick protokollet så har jag fått nerdrag på två tillfällen där JAG gjort fel (måste börja titta på hur momentet egentligen skall utföras ;-)) och ett där min hund förmodligen tar ett steg för mkt (ställande från sittande). Vi fick ihop 93 poäng!! Max är 100.


Tre godkända resultat ger uppflyttning till fortsättningsklass.


Det roliga var att jag även kände skillnad på min hund i andra starten. Han var gladare och mer fokuserad. Inte alls det där "låtsas som ingenting" syndromet som börjat infinna sig på de traditionella lydnadstävlingarna. Han tycker helt enkelt att jag är trist då. Pisstråkig. Nu var jag ju plötsligt kul. Det hände grejer. Jag pratade o var positiv. Jag hoppas att det här bidrar till att återinföra glädjen i även den vanliga lydnaden, så att vi kommer vidare där med.


Gladast är jag nog åt att jag verkar ha en trött och nöjd hund idag.  


//Annika

 
 
Ingen bild

Mia och Zeke

4 oktober 2011 07:10

Hörde av Anette att ni tävlat. Vad duktiga ni är, det är som jag brukar säga, friskt vågat så är hälften vunnet. Hoppas också att ni hittar tillbaks till glädjen när det gäller "vanlig" lydnad, men..... det ena förtar väl inte det andra.

Annika

4 oktober 2011 10:19

Nej absolut inte! Det här skall vi definitivt fortsätta med! TACK för att ni tog er tid att introducera oss!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards