Direktlänk till inlägg 24 oktober 2015

Höst

Av Annika - 24 oktober 2015 10:12

Då är det höst igen. Sommaren bara försvann. Igen. tiden rasslar förbi med jobb och hundar så hinner man knappt med något mer.


Vind och vattskivorna på huset är inte bytta i år heller. Det behövs en ställning till det på norrgaveln. Seniorhjälpen kunde inte åtgärda det utan ställning. Har inte ens orkat börja titta på vad det skulle kosta. Rännorna är inte heller rensade i år - jag kan nämligen inte ens ställa mig på taket. Jag lider nämligen sedan en tid tillbaka av yrsel. Nej, det är inte stress. Så ni kan lägga ner det tjatet direkt. Det är något som sitter mellan två av kotorna i nacken. Vet inte riktigt vad än men jag har sjukgymnastik och läkare på det. Jag får hörselbortfall på ena örat vid kraftiga anfall konstaterades så sent som i torsdags. De kommer oberoende av situation eller läge - vi kan inte hitta någon utlösande faktor så fortsatta undersökningar kommer att ske. Normalt är det inte.


Husvagnen har fått lite tapeter och jag har målat väggarna och grundat delar av fanerväggarna. Där upptäcktes att färgen inte sitter kvar ordentligt på faneren, så jag har varit och köpt sprayfärg. Den verkar sitta - men det blir ett helvetiskt projekt med att måla det som inte går att lyfta ut ur husvagnen... Färgen luktar och kräver god ventilation. Jag kommer att få ikläda mig fullständig skyddsklädsel och gasmask. Köpte en porttapotti på Jula för 900 kr. Visade sig att den blev för hög på toaletten på grund av plattformen under handfatet. Så toalettrummet behöver få sig en re-make. Handfatet skall bytas ut och plattformen under behöver tas bort.


Och tror ni inte jag hittat en ordentlig fuktskada i hörnet på vagnen. Den gamla skadan har likt förbannat läckt. Korkat nog mätte jag inte just där. Men nu skiter jag i det. Vagnen håller det den håller och får hänga med så länge den kan. Vi tog med oss vagnen till utställningen i Eslöv i september och kunde bara konstatera att det var helt rätt inköp - den passar våra behov perfekt. Så om inte annat så har den bidragit till att vi kommit fram till och bekräftat vad det är vi behöver. Den står fortfarande utanför huset eftersom vi inte hittat lämplig vinterförvaring. Jag har kopplat in elen och ställt in ett element men behöver täcka den med presenning. Annas melaminsaker har i alla fall flyttat ut ur huset och in i husvagnen. Hur fan mussäkrar man en husvagn förresten? Jag vill ju inte att den blir vinterbostad åt mössen. Däremot skulle jag ju önska att jag kunde ställa in oliv- och citronträd i den över vintern. Undrar om man vågar prova. Vore ju synd om de dog nu när det visade sig att olivträdet trots allt överlevde även förra vintern.


En motorsåg har jag oxå införskaffat. Inte hunnit använda den än - eken och tallen ligger kvar sedan vi fällde dem i somras. Det är ju det där med yrseln. Det är inte lämpligt att stå och vifta med en motorsåg när världen gungar till.


Idag går tvättmaskinen för fullt. Utemöblernas överdrag skall tvättas och dynorna skall tas in. Madrassen i dagbädden i uterummet behöver plastas in över vintern. Uterummet skall städas så att teak-bordet och stolarna får plats. De har stått på gräsmattan sedan Leias student.    Filteret skall spolas och vattnet vinterisoleras. Brunnen täckas ordentligt innan frosten kommer. Dammen är full av löv så lövnätet behöver monteras upp. Ingen sysselsättningsbrist här inte.


JAg fick i alla fall eminent hjälp av svägerskan förra fredagen med att köra den gamla fåtöljen på tippen och slänga en del skräp som stod och väntade på avforsling. Vi gjorde även ett stopp till IKEA och köpte en ny fåtölj. Som har blivit hundarnas favorit givetvis. Dyr hundsäng det där och just nu känns det som bortkastade pengar. Helt hopplöst att försöka hålla dem borta från den. Önskar jag hade större ork i att sätta gränser för hundarna i möblerna. Det går ju an när man har en eller två - men sex. Nej, det är inte roligt när man själv inte får plats i soffan. Men det är inte lätt när man har olika åsikter i frågan här hemma. Som väl är så är sovrummet hundfritt. Nästan... Snart flytter jag in i det andra sovrummet.


//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Skapa flashcards