Direktlänk till inlägg 22 oktober 2012

Ventilation

Av Annika - 22 oktober 2012 12:33

Verkar som att ventilationen fungerar! 


När vi kom upp på övervåningen idag så är det 18.8 grader här uppe och den instängda doften är borta. I vanliga fall så blir det väldigt varmt på övervåningen och särskilt märkbart är det om man kvällen innan lagat mat. Matdoften och värmen hänger kvar. Värmestrålningen uppåt gör att kallvinden bildar kondens på insidan taket och det i sin tur gör att man får en fuktpåverkan poå takets insida vilken är negativ. Installeringen av det ventilerade golvet kommer att skapa flera effekter. 


  • Bottenplattan blir torr då man leder ner den uppvärmda inomhusluften och drar ut fukten med dess hjälp.
  • Golven nere får en behagligare temperatur.
  • Värmen från övervåningen går ner på bottenvåningen, effekten från kaminen går därmed även ner. 
  • Inomhusklimatet blir bättre. 
  • Värmestrålningen uppåt blir mindre.
  • Fuktpåverkan på yttertakets insida blir mindre. 
  • Uppvärmningen blir effektivare och kostnaden lägre. Visserligen tillkommer kostnaden för fläkten men i slutänden borde det bli plus-minus-noll. Hoppas jag. Om inte annat blir kostnadsökningen ringa. Med tanke på alla de positiva effekterna så kan det lätt få kosta litegrann. Huset kommer att få en längre livslängd. 

Så nu har vi fått tända i kaminen för att få lite värme på övervåningen. Rätt mysigt att kunna elda utan att det blir olidligt varmt här uppe.


//Annika 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Skapa flashcards