Direktlänk till inlägg 27 juli 2012

Värmeslag

Av Annika - 27 juli 2012 00:16

Det tog ett par timmar av hårt arbete att få rensat parksliden. Nu skall den bara hållas efter också. Har fått tips om att bekämpa den med Round-up precis innan frosten. Då drar den tydligen ner saven i rötterna och därmed även round-upen. Solen låg på rejält och temperaturen ute var hög, vilket jag inte begrep förrän det var försent. Antar jag. Först ett par timmar senare la hjärnan av och det är bara att konstatera att jag fått i mig för lite vätska under dagen. Lätt hänt att glömma när adrenalinet tar över och man gett sig f-n på att bli av med ogräs-invasionen.


Ädelsyrenens grenar - efter att jag beskar den för en månad sedan - har legat på gräsmattan. Den högen körde Leia i kompostkvarnen idag och strödde ut runt spireorna. Flödet håller kvar fukten i jorden lättare och med tiden blir det jordförbättring.


Sedan hittade jag en liten överraskning under rensandet av parksliden. Nämligen en fläder. Eller åtminstone att bedöma av bladen så är det det. Den har blommat över och satt frukt, så jag får titta närmare på bären om ett par veckor när de mognat ordentligt. Men det är nog en hederlig gammal fläder. Den skall få flytta till en mer synlig plats under hösten i så fall.


//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Skapa flashcards