Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010

Stormen

Av Annika - 22 oktober 2010 11:15

Kom hem vid 22-tiden igår efter en sjukt lång arbetsdag. Jag och Leia hade redan i god tid förberett att hon skulle vara ensam hemma under kvällen. Vid 20-tiden hade jag 4 missade samtal ifrån henne och när jag lämnade föreläsningen strax innan 21 och ringde henne darrades det en del på rösten. "Det blåser jättemycket mamma, och det brakar överallt så nu får du komma hem" Så jag la på en rem. Föreläsningen hade hålilt på längre än jag räknat med. Så jag fick även nöjet att plocka en p-lapp ifrån rutan. Handlade med lite mat till henne på vägen.


När jag kom upp på krönet med bilen hade jag hunnit ifatt bondens traktor. Han hade kopplat på hökärran. Vid 22-tiden på kvällen...? Anade direkt oråd och stannade bilen. På andra sidan krönet låg en gigantisk björk tvärs över vägen. Under den låg vår nätstation. I två delar. Och alla brevlådorna. Inklusive den nya, som jag satte upp så sent som i måndags...   Bonden och grannkillarna ur de tre närmsta  husen höll på och kapa träd och rädda husvagnar till midnatt.


Idag har jag tagit ut flex. Kände att jag måste se över hur illa det är här hemma. Det var så mörkt igår att det inte gick att se om något annat gått sönder. Presenningen som täckt kaminleveransen har blåst bort. Regnet har gått hårt åt förpackingarna. Inhägnaden runt gräsmattan har fått sig enomgång, då skottkärrorna blåst iväg över det tunna staketet och rivit ner det. Spaljéerna har gått åt fanders. I uterummet ser det ut som en tornado dragit fram. En bokhylla har vält. Kartonger har blåst omkull och spridit ut innehållet på golvet. Men glasdörrarna och fönstren är hela. Grannens vedförvaring har blåst omkull. Dörrarna till mitt plåtskjul har blåst in, det har blåst så hårt så de har tvingats ur stålskenan upptill...! Men själva hustaket ser helt ut och det är huvudsaken. Måste ta mig upp på ostsidan och kika över nocken mot väster. Hade nästa hoppats på att något träd skulle ha vält över rucklet. Men nej, det står envist kvar. Tallen som är fallfärdig har ökat lutningen - men åt fel håll för att tillgodose min önskan. Hann titta närmare på brevlådan oxå. Den har faktiskt klarat sig hyffsat, skall bara få upp ett nytt stag till den så skall den nog kunna tas i bruk igen.


Nu skall jag ta mig en kopp kaffe och tina upp. Sedan skall jag börja röja i uterummet innan jag i eftermiddag skall åka och hämta våra "house-guests" över helgen: Alva och Snigel!   


//Annika

 
 
Rebecka

Rebecka

22 oktober 2010 11:43

Det verkar som om det är rätt bekvämt att bo i lägenhet ändå! Hoppas allt går snabbt att styra upp :) Kramkram

http://havetstormar.blogg.se

 
Ingen bild

Majsan

22 oktober 2010 14:19

Usch! Men tur att du inte hittat några "värre" skador.

 
Ingen bild

Lelle

22 oktober 2010 16:17

Skönt att det inte blivit några skador på huset.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Skapa flashcards